tisdag 4 oktober 2011

Att passera en dörr

Se upp för dårarna är en meningslös film producerad av en lika meningslös Colin Nutley. Titeln baserar sig på en herre som arbetar som tunnelbaneförare i storstockholms passionerade tunnelbanetrafik. När vagnen stannar och han ska uttala de rätta orden säger han istället -Se upp för dårarna, dårarna stängs. Studenternas uppgift är att finna svaret på detta endlösa mysterium. Finna svaret på vilket sätt de kan lyckas ta sig igenom dessa otympliga dårar. Dock är inte uppgiften slut här. Väl på perrongen väntar en lång trappa, knökfull av folk, där uppdraget är att tänka ut ett sätta att ta sig upp för den långa trappan. Här utsätts deras kreativa förmåga för hårda prövningar medan Colins kreativitet mest handlar om att framhäva Helenas bröst i sin nästa storfilm. Colin är lycklig, studenterna svettas. Hur ska vi lyckas? Hur ska vi undvika att falla? Hur ska vi förmå kunna kreativisera en gestaltning samtidigt som vi ska ägna oss åt den här skiten. Colin lyser bröst, studenterna uppvisar panik. För min del skiter jag i Colin. Jag ägnar mig åt dokumentation. Jag dokumenterar studenternas frustration. Jag filmar, intervjuar, fotograferar och klipper film. Det är mitt kall och jag är för jälva bra på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar