tisdag 18 oktober 2011

How schools stifle creativity


Det är oerhört spännande att dokumentera gruppernas utveckling och process. Att från vecka ett få följa den första frustrationen som övergår till en idé som nu bara blir bättre och bättre för varje dag som går. Jag minns en av de första övningarna som handlade om hur man kan använda en tegelsten på olika sätt. Övningen antar jag bygger på Sir Ken Robinsons tankar kring kreativitet. Han menar att människor i allmänhet lyckas tänka ut 10-15 skilda sätt medans människor som är ”bra” på det kan fantisera fram 200 olika sätt. Dessa ”bra” personer menar han är barnen på förskolan. Desto äldre barnen blir ju mer försämras dess kreativa förmåga. Hans grundpoäng är att institutioner, främst skolan, tar död på barn och ungdomars kreativa förmåga. Vad som är allmänt känt är att när människor slutar tänka kreativt stagnerar också utvecklingen.

Jag är riktigt nöjd att jag valt dokumentationsgruppen. Det är så mycket mer spännande att följa samtliga gruppers utveckling än bara sin egen. Vi stöter ibland på mindre problem men lyckas hela tiden lösa dessa. Jag tror att vi kompletterar varandra väldigt bra samtidigt som alla är en fundamental del i det som kommer att bli vår slutgiltiga produkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar